วันพุธที่ 20 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2556

SEBUAH NEGARA YANG HILANG



Dahulu negara patani terkenal sebuah negeri yang berdaulat.rakyat kedudukan yang sama. Bangsa yang sama.rakyak di patani masa dahulu memelukan agama islam.. belum di jajah oleh saim(Thailand).siam terkenal dengan nama ayuthaya.yaitu siam dahulu terkenal Negara yang kecik . lepas itu. Siam masuk jajah Negara disampannya termasuk Negara patani Darussalam .siam jajah Negara patani pada tahun 1785 H. dengan belum rasmi. Negera patani yang menjadi negera siam pada tahun 1902 H. di rasmi Negara menjadi negera siam (Thailand). Lepas itu siam buat sebuah displin Negara  yaitu displin nya 1. Negara siam (Thailand) takkan di pisahkan.
Sekarang pun masih adalagi menbuat rakyak sebagai hamboh nya .. kekeuasa dirampas rakyat di tindas.itulah tinbul satu kelompat rakyat patani. Selama itu siam (Thailand) tindas rakyat patani. Rakyat patani menetang penjajah siam tu.menjadi lawanan bagi rakyat patani. Agama islam duduk bawah agama lain tak buleh. Melaikan agama islam satu diatas. Rusulullah berkata agama islam takkan duduk buwah agama yang lain. Termasuk Negara patani.
Kerajaan siam penah berkata kalau mau Negara kembali.aku ambil berdarah kamu mau kembali dengan darah.kita sebagai manusia agama islam wajib kembali Negara islam termasuk selurus dunia.walaupun Negara filipinan dan irak dan lain nya yang harus ambil kembali sebuah Negara islam. Di situlah pertulongan umat di seluruh dunia. Kita pakat pertulong agama islam. Agama yang mulia bagi allah.walaupun Negara sudah merdeka tetap tulong negera yang belum merdeka. Kita bangkit agama islam tertinggil di dunia. 
            Kenapa negera patani sering berperangan kerana itulah. Menjadi pertama bagi rakyat patani menbangkit Negara kembali. siam (Thailand) di zalim rakyat islam apakah kamu menlihar saja. Orang itu di zalim dan tindas umat islam.
            Kami anak jajah oleh siam (Thailand).kami disini minta tulong kepada bapak dan ibu dan lainnya. Tulonglah Negara kami di rampas oleh siam (laknatulah).kami masih lama di jajah oleh nya. Sudah 226 tahun kami duduk buwah jajah nya. 

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น