Tidak di nafikan setiap
penjajahan mempunyai matlamatnya yang tersendiri sama ada dari segi kebendaan
dan dalaman, penjajahan di laksanakan di segenap segi dan sudut supaya
''jajahan'' itu tepat dan sempurna dengan maksud dan ertinya. Bukan bangsa
melayu sahaja yang di jajah, tetapi setiap bangsa yang beragama Islam juga di
jajah, hingga sekarang walaupun secara jasadnya tidak di jajah tetapi akalnya
masih terjajah. Sudah beratus tahun umat Islam melayu Patani di jajah dan
hingga sekarang masih di jajah oleh kafir siam maka sudah pasti kesan
penjajahan itu masih mekar dapat di lihat hingga ke masa hadapan. Penjajahan
mempunyai makna yang luas, bukan sekadar jasad sahaja, bahkan akal fikiran juga
turut di jajah, ia menyerap masuk dalam pemakanan, pemakaian, bahasa, tingkah
laku, cara hidup, cara fikir, hiburan dan lain-lain lagi, yang mana secara
tidak lansung dapat menghilangkan keperibadian sebenar bangsa yang di jajah.
Dari segi bahasa,
penjajahan bahasa adalah satu jenis senjata untuk melengkapkan penjajahan
jasad, apabila di serapkan bahasa penjajah dengan corak yang indah, tanpa di sadari
bahasa penjajah di gunakan dalam pergaulan seharian dan bahasa sendiri sudah di
lupakan, timbullah perasaan bahawa bahasa sendiri mundur tidak maju berbanding
bahasa penjajah, apabila bahasa sudah di lupakan maka akan hilanglah bangsa
sepertimana kata pepatah ''bahasa jiwa bangsa'', kerana hanya bahasa yang membedakan
kita dengan bangsa yang lain. Kalau kita lihat kepada umat Islam melayu Patani
tentang penggunaan bahasa melayu, bahasa melayu tidak berkembang bahkan makin
terhakis, pengaruh penggunaan bahasa kafir siam tersebar dengan begitu luas, sehingga
bahasa melayu tidak dapat memberi nama atau istilah kepada sesuatu yang baru
muncul, ada yang tidak fasih berbahasa melayu tetapi fasih berbahasa kafir
siam, bahkan berbangga pula dengan bahasa kafir siam.
Apa yang terjadi ialah
penggunaan bahasa kafir siam secara meluas, bahasa sendiri di pinggirkan,
memahami dan fasih bahasa kafir siam, tidak memahami dan tidak fasih bahasa
melayu, menulis dalam tulisan kafir siam, membaca akhbar atau majalah berbahasa
kafir siam, hiburan lagu di dengar dalam bahasa kafir siam, ini menjadikan
bahasa melayu di lihat ''miskin'' dengan istilah dan tidak selari dengan
peredaran zaman.
Di segi makanan yang
mana menimpa seluruh umat Islam di dunia yang mana menjadi ''pengguna dan
pemakan'' sahaja, bukannya menjadi pengeluar, mengguna dan memakan apa sahaja
tanpa mengambil kira tentang soal halal haram, sama ada bersumberkan halal atau
tidak, di keluarkan oleh orang Islam atau tidak, suci atau tidak. Gejala ini
menyerap dengan begitu meluas di kalangan umat islam umumnya dan umat Islam
melayu Patani khususnya, perkara seperti ini dapat kita lihat makanan penjajah
mendapat tempat di hati, cara penyediaan masakan di ikuti, penggunaan penambah
perisa dan bahan-bahan lain khususnya makanan menjadi satu adat kebiasaan yang
tidak dapat di pisahkan dari kehidupan umat Islam melayu Patani, sebagai contoh
masakan rebus atau ''tom yam'' dalam bahasa kafir siam menjadi masakan yang
sangat di minati ramai, sehingga bahan ramuan dalam penyediaan masakan itu di
buat oleh kafir siam yang mana bersumberkan haram dan najis seperti babi dan
ular sawa. Beberapa makanan lain kafir siam turut di minati dan mendapat tempat
di hati masyarakat umat Islam melayu Patani.
Di segi pemakaian ialah
satu sudut yang juga dapat membezakan kita dengan bangsa yang lain, kalau
''bahasa adalah jiwa bangsa'' pakaian adalah ''lahiriah'' satu-satu bangsa.
Kesan penjajahan pemakaian terhadap umat Islam melayu Patani masih di lihat
kurang ketara kesannya, tetapi sudah nampak secara umumnya kesan penjajahan
itu, di lihat cara pemakaian yang kurang kemas, rambut tidak terurus, selekeh,
kelihatan seperti dhaif dan miskin, tidak terurus, seperti bermasalah dan
sebagainya.
Di segi hiburan pula ia
adalah hasil dari penjajahan bahasa, apabila bahasa penjajah sudah menguasai
jati diri sebenar, orang yang di jajah mulai terpengaruh dan minat terhadap
hiburan penjajah , penyayi, pelakon kafir siam di kenali, di minati dan menjadi
pujaan, lagu-lagu dan filem-filem kafir siam di dengari dan di tontoni,
berbangga dengan mereka.
Apabila tunjang utama
jati diri bangsa seperti bahasa dan pakaian sudah terhakis, secara tidak
lansung dan tanpa di sedari benih-benih penjajahan masuk mendarah daging dalam
jiwa, maka lahirlah cara hidup, tindakan, cara fikir berlatar belakangkan
penjajah, maka jadilah bangsa melayu beracuankan kafir siam, rupanya melayu
tapi jiwanya siam. Inilah sedikit sebanyak yang mampu saya tulis tentang kesan
penjajahan kafir siam terhadap umat Islam melayu Patani, segala teguran dan
pembetulan amatlah di alu-alukan, di samping itu marilah kita sama-sama
mendoakan agar umat Islam melayu Patani mendapat kemerdekaan dalam masa
terdekat dan begitu juga umat islam di seluruh dunia, agar di bebaskan Allah
Taala dari segala bentuk penjajahan, yang mana kebanyakkan umat Islam kini
hidup dalam kesengsaraan di tindas, di hina, di bunuh dan di zalimi, Ya Allah
berilah pertolonganmu pada Islam dan umat Islam.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น